Image default
WOMEN ONLY

Είναι οι ενισχυμένες τροφές λιγότερο ή περισσότερο υγιεινές; Ποια τρόφιμα είναι εμπλουτισμένα;

Ενισχυμένες τροφές

Ενισχυμένες τροφές: Γιατί εμπλουτίζουμε τις τροφές;

Μερικές φορές προστίθενται θρεπτικά συστατικά σε τρόφιμα για να αποκαταστήσουν αυτά που χάθηκαν κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας τους. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το βρετανικό δίκαιο, είναι υποχρεωτικό εδώ και δεκαετίες για τους παραγωγούς να προσθέτουν ασβέστιο, σίδηρο, θειαμίνη και νιασίνη σε λευκό αλεύρι, επειδή τα θρεπτικά συστατικά αυτά χάνονται κατά την άλεση του σίτου. Αλλά μερικοί αγωνιστές για πραγματικό ψωμί υποστηρίζουν ότι αυτή η πολιτική είναι πλέον περιττή, αφού η διατροφική συμπεριφορά των πολιτών έχει βελτιωθεί σημαντικά από τότε που εισήχθη ο νόμος.

Δες επίσης: Η τάση του mindful eating: Πώς θα κάνεις ενσυνείδητη διατροφή με τα 6 βήματα της διατροφολόγου

Οι παραγωγοί τροφίμων μερικές φορές εμπλουτίζουν από μόνοι τους κάποια τρόφιμα για να ανταποκριθούν σε μια ανάγκη δημόσιας υγείας. Ανησυχίες σχετικά με την ανεπάρκεια βιταμίνης D στη Βρετανία, για παράδειγμα, ώθησε τις βιομηχανίες τροφίμων να προσθέσουν αυτό το θρεπτικό συστατικό σε δημητριακά πρωινού, γαλακτοκομικά προϊόντα και στο ψωμί. Και καθώς πολλοί άνθρωποι στην Αγγλία δεν τρώνε αρκετά λιπαρά ψάρια, πλέον θα βλέπουμε όλο και συχνότερα να προστίθενται Ω3 (απαραίτητα λίπη που το σώμα δεν μπορεί να παράγει) σε ορισμένα spreads, γαλακτοκομικά προϊόντα και αβγά. Τα προϊόντα επίσης βελτιώνονται απλώς για να αποκτήσουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, όπως βιταμίνες που προστίθενται σε κάποια εμφιαλωμένα νερά και σκόνη πρωτεΐνης σε κάποια ψωμιά και παγωτά.

Ποια τρόφιμα είναι εμπλουτισμένα;

  • Δημητριακά πρωινού: Συχνά περιέχουν εμπλουτισμένο αλεύρι, όπως και πρόσθετες φυτικές ίνες, ασβέστιο, σίδηρο και βιταμίνες Α και D.
  • Μαργαρίνες και αλείμματα: Συχνά περιέχουν βιταμίνες Α και D και μερικές φορές Ω3.
  • Αλεύρι: Εκτός από το ολικής αλέσεως, τα αλεύρια μπορεί να ενισχύονται με
    ασβέστιο, σίδηρο, νιασίνη και θειαμίνη. Η προσθήκη φολικού οξέος είναι υποχρεωτική σε κάποιες χώρες.
  • Γαλακτοκομικά: Το γάλα και το γιαούρτι μερικές φορές εμπλουτίζονται με βιταμίνη D και/ή Ω3. Μερικά γιαούρτια περιέχουν, επίσης, πρόσθετες φυτικές ίνες.
  • Χυμοί φρούτων: Συνήθως εμπλουτίζονται με βιταμίνη C και άλλες βιταμίνες, καθώς και ασβέστιο και Ω3.
  • Αβγά: Συχνά εμπλουτίζονται με Ω3.

Τα οφέλη της ενίσχυσης τροφών

Με την τεράστια ποικιλία τροφίμων που προσφέρονται τώρα στους περισσότερους Ευρωπαίους, οι διατροφικές ελλείψεις θα έπρεπε να ανήκουν στο παρελθόν. Ωστόσο, ορισμένα ιχνοστοιχεία παραμένουν σε έλλειψη, όπως το ιώδιο, το φολικό οξύ, το ασβέστιο και η βιταμίνη D. Θα πρέπει, λοιπόν, να τρώμε περισσότερα τρόφιμα πλούσια σε ιχνοστοιχεία ή θα πρέπει τα τρόφιμα που καταναλώνουμε σε μεγάλες ποσότητες να εμπλουτίζονται με μικροθρεπτικά συστατικά; Και οι δύο προσεγγίσεις έχουν τα πλεονεκτήματά τους και, κοιτάζοντας το παρελθόν μας, θα καταλάβεις γιατί.

Δες επίσης:Ποιες ορμόνες φταίνε που νιώθεις αγχωμένη ή πεινασμένη;

Ενισχυμένες τροφές – Οι ανησυχίες

Στη Δανία τα εμπλουτισμένα τρόφιμα τυπικά απαγορεύονται –εκτός εάν εγκριθούν από τις υγειονομικές αρχές της χώρας–, προκειμένου να προστατευτεί το κοινό από την κατανάλωση «μη ασφαλών» ποσοτήτων θρεπτικών ουσιών. Στο βιβλίο The Mindspan Diet ο δρ Preston Estep, γενετιστής της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, αναφέρει ότι η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας σιδήρου από τα ενισχυμένα τρόφιμα ή τα συμπληρώματα μπορεί να είναι επικίνδυνη, ειδικά για τους ανθρώπους ηλικίας άνω των 40 ετών, και αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 και των νόσων Alzheimer και Parkinson. Θεωρεί, επίσης, ότι η μεγάλη ποσότητα πρωτεϊνών μπορεί να ασκήσει πίεση στα νεφρά και να επιταχύνει την άνοια.

Ένα περίπλοκο ζήτημα

Στη Βρετανία, μετά από χρόνια μελετών και ερευνών, η σχετική επιτροπή θα παρουσιάσει σύντομα τη γνώμη της στο υπουργείο Υγείας για το αν η ενίσχυση αλεύρων με φυλλικό οξύ θα πρέπει να γίνει υποχρεωτική. Στις ΗΠΑ προβλήματα του εγκεφάλου, της σπονδυλικής στήλης ή του νωτιαίου μυελού σε νεογέννητα μωρά έχουν μειωθεί κατά 35% από το 1998,
που κατέστη υποχρεωτική η ενίσχυση των δημητριακών με φυλλικό οξύ. Μερικές φορές δεν είναι το πρόσθετο θρεπτικό συστατικό το πρόβλημα, αλλά το γεγονός ότι οι κατασκευαστές το χρησιμοποιούν για να δημιουργήσουν ένα θετικό αντίκτυπο γύρω από τις υγιεινές ιδιότητες προϊόντων που διαφορετικά θα μπορούσαν να είναι ανθυγιεινά. Οι διατροφολόγοι προτρέπουν τους γονείς να ελέγχουν τις ετικέτες και να αποφεύγουν τα δημητριακά πρωινού –σχεδόν όλα είναι εμπλουτισμένα με βιταμίνες έτσι κι αλλιώς– που περιέχουν πολλή ζάχαρη και/ή αλάτι. Δημητριακά και ψωμί ολικής αλέσεως μαζί με φρούτα, αβγά ή λιπαρά ψάρια έχουν διατροφική υπεροχή ως πρωινά, προσφέροντας στα παιδιά βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία. Ένα ενισχυμένο δημητριακό γεμάτο ζάχαρη δεν πρέπει να αντικαθιστά ένα θρεπτικό γεύμα.

Το συμπέρασμα

Και τα καλά πράγματα έχουν τα όριά τους. Η υπερβολική πρωτεΐνη μπορεί να προκαλέσει προβλήματα εάν έχουμε κάποιο θέμα στα νεφρά και οι περισσότεροι από εμάς παίρνουμε όση χρειαζόμαστε από τη διατροφή μας. Αλλά αυτά είναι η γενική αλήθεια. Μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι η πρόσληψη θρεπτικών ουσιών από τα συμπληρώματα και τα εμπλουτισμένα τρόφιμα διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα στην Ευρώπη και ότι η διατροφική ανεπάρκεια στα παιδιά αξίζει τον περαιτέρω εμπλουτισμό των τροφίμων που καταναλώνονται επί του παρόντος με επιλεγμένα θρεπτικά ιχνοστοιχεία. Για τα ενισχυμένα προϊόντα οι καταναλωτές δεν πρέπει να ανησυχούν για υπερβολική δόση σε θρεπτικά συστατικά: Η ΕΕ ορίζει ασφαλή ανώτερα επίπεδα για όλες τις βιταμίνες και τα μεταλλικά στοιχεία, τα οποία οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν για να περιορίσουν τα επίπεδα εμπλουτισμού. Να θυμάσαι όμως ότι τα εμπλουτισμένα τρόφιμα δεν είναι μια θεραπεία για μια κακή διατροφή.

Related posts

Οι 10 πιο συχνές απορίες που αφορούν το δέρμα σου

celeb

4 ακόμα ωφέλιμες ιδιότητες του κοτόπουλου εκτός από την απώλεια βάρους

celeb

Μάσκα προσώπου: Οι πιο εύκολες συνταγές για κάθε ανάγκη (και η μάσκα μπανάνα-κουρκουμά αν έχεις ακμή)

celeb

Tα λάθη που κάνεις σε σχέση με το αντηλιακό σου

celeb

5 συμβουλές για διαιτητική και νόστιμη Τσικνοπέμπτη από την διαιτολόγο

celeb

Η διατροφή στα 20: Super πλάνο για δίαιτα 7 ημερών για μεταβολισμό που ΚΑΙΕΙ από τη διαιτολόγο Αμαλία Γιωτοπούλου!

celeb

Τα tips για ζουμερά χείλη που ξέρει η beauty guru

celeb

Παπούτσια καλοκαίρι 2019: Αυτά είναι τα μοναδικά ζευγάρια που χρειάζεσαι φέτος

celeb

Ανόρθωση γλουτών χωρίς νυστέρι; Γίνεται!

celeb