GOSSIP

“Προμηθέας Δεσμώτης” σε ζωντανή αναμετάδοση

“Προμηθέας-Δεσμώτης”-σε-ζωντανή-αναμετάδοση

 

Η αναζήτηση των Προσώπων του Ήρωα, του θεματικού προγραμματισμού που
ανακοίνωσε το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), μέσα από
σημαντικά λογοτεχνικά και θεατρικά κείμενα, είχε ως φυσική συνέπεια και την πρώτη
έξοδο από τους χώρους του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και τη
συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ). Οι δύο φορείς
συνέπραξαν με ενθουσιασμό, προκειμένου για την παρουσίαση του Προμηθέα
Δεσμώτη του Δημήτρη Καμαρωτού, συνθέτη και δραματουργού του ήχου, στην
ιστορική έδρα της ΕΒΕ, το Βαλλιάνειο Μέγαρο στην οδό Πανεπιστημίου. Σε αυτήν τη
θεατρική – μουσική σύνθεση, έργο φτιαγμένο για ζωντανή αναμετάδοση, οι ηθοποιοί
Αμαλία Μουτούση και Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, η μεσόφωνος Άννα Παγκάλου
και οι μουσικοί Κατερίνα Κωνσταντούρου και Χρήστος Λιάτσος, θα αφηγηθούν την
ιστορία του αισχυλικού Προμηθέα Δεσμώτη -όλο το κείμενο της τραγωδίας σε
μετάφραση του ποιητή Νίκου Α. Παναγιωτόπουλου.
Το νέο έργο του Δημήτρη Καμαρωτού, που υλοποιείται και παρουσιάζεται χάρη στη
δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), συνομιλεί με την παρούσα χρονική
στιγμή και τις ιδιαιτερότητες της ζωής μας σε συνθήκη πανδημίας. Πρόκειται για μία
πρόταση μικτού θεάματος, προορισμένου να κινηματογραφείται και να
αναμεταδίδεται ζωντανά, και μάλιστα για σειρά παραστάσεων. Δεν είναι
κινηματογραφική ταινία, δεν πρόκειται για βιντεοσκοπημένη καταγραφή παράστασης,
αλλά για ένα ζωντανό θέαμα, στημένο εξαρχής για να φτάσει στο κοινό μέσα από την
οθόνη του υπολογιστή ή της τηλεόρασης. Θα μεταδίδεται μέσω live streaming στην
ιστοσελίδα του ΚΠΙΣΝ (snfcc.org), στη σελίδα του στο Facebook και στο κανάλι του στο
YouTube.
Στον Προμηθέα Δεσμώτη, ο πρώτος των μυθικών ηρώων υποστηρίζει με το παράδειγμά
του την αδήριτη ανάγκη της ανυπακοής και της αντίστασης στον αυταρχισμό της
εξουσίας, όταν διακυβεύεται η ίδια η επιβίωση. Ο Προμηθέας, στις απαρχές του
Κόσμου, εναντιώθηκε στην ανώτερη δύναμη, στο θέλημα του Δία, πληρώνοντας βαρύ
τίμημα, για να προσφέρει στους ανθρώπους το δώρο της φωτιάς.
Οι δύο ηθοποιοί αναλαμβάνουν όλα τα πρόσωπα του έργου και η Άννα Παγκάλου τον
Χορό. Σε συνθήκη εγκλεισμού για ένα απροσδιόριστα μεγάλο χρόνο, θέλουν να
αφηγηθούν τα θαυμαστά και τρομερά πράγματα που γνωρίζουν. Για να γίνει σαφές
ποιον χαρακτήρα υποδύονται κάθε φορά χρησιμοποιούν μια συγκεκριμένη τεχνική
εργασίας, τις «ηχητικές μάσκες». Όλη η τραγωδία λειτουργεί σαν παρτιτούρα, ο λόγος
σαν μουσική από λέξεις κι η φωνή τους σαν μουσικό όργανο. Γύρω τους, οι μουσικοί
τούς επιτηρούν και τους υποστηρίζουν.
Ο χώρος του Αναγνωστηρίου στο Βαλλιάνειο Μέγαρο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της
Ελλάδος προσδίδει ειδικό βάρος (μετέχοντας και αυτός στην αφήγηση) στην εμπειρία
των ερμηνευτών. Αφηγούνται την ιστορία, σαν μια ζωντανή μαρτυρία: κάποιοι που ήταν
εκεί πριν από αυτούς, άφησαν τα ίχνη τους. Υπάρχουν βιβλία, υλικά βιντεοπροβολών,
αντικείμενα, χειρόγραφες σελίδες του κειμένου, σημειώσεις δικές τους και των άλλων
που πέρασαν από εκεί. Ίσως ο Προμηθέας να ήταν ένας απ’ αυτούς…
Με εικόνες, ήχους και μουσική ρίχνουν μια γέφυρα ανάμεσα στην κατοικία των βιβλίων
και τις οθόνες των σπιτιών μας.
Σημείωμα του συνθέτη/δραματουργού Δημήτρη Καμαρωτού:
«Πηγαίνουμε με έναν μύθο, τον μύθο του Προμηθέα Δεσμώτη στο Βαλλιάνειο Μέγαρο
της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος επί της οδού Πανεπιστημίου, βρισκόμαστε στον
χώρο όπου η Αθήνα ακούγεται διαφορετικά και ο χρόνος συμπιέζεται. Αντιγράφουμε με
τα δικά μας μέσα, αυτόν τον μύθο που έγινε ποίηση από τον Αισχύλο, που έγινε ένα νέο
λογοτεχνικό έργο – μετάφραση από τον Νίκο Α. Παναγιωτόπουλο και διαμέσου όλων
των αλλεπάλληλων απεικονίσεων, φτιάχνουμε μια μουσική των νοημάτων για οθόνες
led. Επιστρέφουμε στον μύθο τη δυνατότητα να ειπωθεί ξανά τώρα, σε αυτό τον χώρο.
Εκεί, βρίσκονται δύο αποκλεισμένα πρόσωπα, δύο ηθοποιοί,
τρεις μουσικοί που τους περιβάλλουν, ένας έναστρος ουρανός και ένα κινηματογραφικό συνεργείο.
Κάθε παράσταση είναι μοναδική. Οι λέξεις μετατρέπονται σε ήχο.
Κάποιος λέει:
“Προμηθέα, όλα συμβαίνουν μακριά έξω από το σπίτι, στον χώρο όπου συναντιούνται
τα στοιχεία. Όμως, αυτή /-ός είναι μέσα, εκεί κοντά στα ίχνη σου, στον απόηχο των
τυπογραφικών στοιχείων μιας Εθνικής Βιβλιοθήκης. Εκεί, διάσπαρτα στα απόκρημνα
βράχια, τα σημάδια σου, εμφανίζονται πρόσκαιρα. Ό,τι προλάβω πρέπει να σου πω, ό,τι προλάβεις μπορείς να ακούσεις. Νομίζω έξω βρέχει”».
Ημερομηνίες παραστάσεων: 26 και 27 Φεβρουαρίου, 5, 6 και 7 Μαρτίου στις 20.30
Συντελεστές:
Μετάφραση: Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος
Σύλληψη/μουσική σύνθεση/ηχητική δραματουργία: Δημήτρης Καμαρωτός
Διεύθυνση Φωτογραφίας/ Φωτισμός: Γιάννης Δρακουλαράκος
Σκηνικός Χώρος: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Καλλιτεχνική Συνεργασία: Ελένη Καβούκη
Σύμβουλος Δραματουργίας: Νίκος Φλέσσας
Σχεδιασμός Ήχου: Κώστας Μπώκος/ Studio19
Σχεδιασμός Βίντεο Προβολών στον χώρο της Βιβλιοθήκης: Βασίλης Κουντούρης/
Studio19
Βοηθός Ενδυματολόγου: Δάφνη Φωτεινάτου
Ηθοποιοί:
Αμαλία Μουτούση
Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης
Μουσικοί:
Άννα Παγκάλου, μεσόφωνος
Κατερίνα Κωνσταντούρου, πιάνο
Χρήστος Λιάτσος, κρουστά
Ο Προμηθέας Δεσμώτης του Δημήτρη Καμαρωτού είναι συμπαραγωγή του Κέντρου
Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος.
Η έκδοση της νέας μετάφρασης του Προμηθέα Δεσμώτη από τον Νίκο Α.
Παναγιωτόπουλο, ένα ακόμη έντυπο παράγωγο της πολιτιστικής προσφοράς του
ΚΠΙΣΝ, αποτελεί μία επιπλέον κίνηση εξωστρέφειας του οργανισμού με σκοπό ο
φετινός προγραμματισμός να συναντήσει το κοινό του και στα βιβλιοπωλεία.
Το βιβλίο θα είναι διαθέσιμο στα βιβλιοπωλεία από τις 26 Φεβρουαρίου.
Παρακολουθήστε τον Προμηθέα Δεσμώτη ζωντανά στο snfcc.org/Prometheus καθώς
και στη σελίδα του ΚΠΙΣΝ στο Facebook @SNFCC και στο κανάλι του στο YouTube.
Ο σχεδιασμός, η κατασκευή και ο πλήρης εξοπλισμός του ΚΠΙΣΝ αποτελεί τη
μεγαλύτερη μεμονωμένη δωρεά του ΙΣΝ. Τον Φεβρουάριο 2017, με την ολοκλήρωση
της κατασκευής του, το ΙΣΝ παρέδωσε το ΚΠΙΣΝ στην Ελληνική Πολιτεία, τον νόμιμο
ιδιοκτήτη του έργου. Παράλληλα, το ΙΣΝ ανακοίνωσε τη δέσμευσή του να συνεχίζει να
υποστηρίζει έμπρακτα το ΚΠΙΣΝ για τα επόμενα πέντε χρόνια, με δωρεές ύψους έως
€50 εκατομμυρίων για τη διοργάνωση ανοιχτών εκδηλώσεων και την κάλυψη
λειτουργικών εξόδων, ενώ το 2019 το ΙΣΝ χρηματοδότησε επιπλέον τη δημιουργία πρόσθετων υποδομών: τον Θόλο στον Λαβύρινθο και τα Σιντριβάνια στο Κανάλι.
Επιπλέον πληροφορίες για το ΚΠΙΣΝ:
• To ωράριο λειτουργίας για τον μήνα Φεβρουάριο είναι:
Πάρκο Σταύρος Νιάρχος:
Δευτέρα-Παρασκευή 06.00-21.00 και Σάββατο-Κυριακή 06.00-18.00
Οι Παιδικές Χαρές, ο Μουσικός Κήπος, ο Υπαίθριος Χώρος Αθλοπαιδιών και τα
Υπαίθρια Όργανα Γυμναστικής παραμένουν κλειστά.
Διαβάστε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους χώρους που
παραμένουν ανοιχτοί αλλά και τα μέτρα προστασίας επισκεπτών και
εργαζομένων εδώ.
• Σε όλους τους χώρους του ΚΠΙΣΝ διατίθεται δωρεάν WiFi: SNFCC-FREE-WIFI.
• Οι χώροι του ΚΠΙΣΝ, συμπεριλαμβανομένου του parking, είναι προσβάσιμοι σε ΑμεΑ και
αμαξίδια.
• Το ΚΠΙΣΝ κατέκτησε την πλατινένια Πιστοποίηση LEED ως Πράσινο Κτίριο, την
υψηλότερη δυνατή διάκριση για περιβαλλοντικά και βιώσιμα κτίρια. Το σύστημα παρέχει
πιστοποίηση ότι ένα κτίριο έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί με βάση τις αρχές της
αειφόρου δόμησης, με περιβαλλοντικά καινοτόμες πρακτικές αποσκοπώντας στην
εξοικονόμηση ενέργειας, την ορθολογική χρήση του νερού, τη μείωση των εκπομπών CO2,
τη βελτίωση της ποιότητας του εσωτερικού περιβάλλοντος, την ορθολογική διαχείριση των
πόρων και την αντιμετώπιση των επιπτώσεών τους. Η πλατινένια πιστοποίηση του ΚΠΙΣΝ
αποτελεί την πρώτη διάκριση αυτού του είδους για πολιτιστικό έργο τέτοιας κλίμακας στην
Ελλάδα και την Ευρώπη.

Related Articles

Πηνελόπη Αναστασοπούλου: «Τα πράγματα θα αλλάξουν όταν μιλήσουν όλοι, συνεχίζουμε»

admin

Γιώργος Χρανιώτης: Ξύπνησαν μνήμες από το Survivor

admin

O Kώστας Αρζόγλου από το Α ως το Ω: “Η ψυχή είναι βάθη άπατα, μερικοί όμως κολυμπάνε στα ρηχά”

admin

ΕΡΤ: «Μαθαίνουμε στο σπίτι» – Το πρόγραμμα της Παρασκευής

admin

Survivor: Με το…δεξί η μπλε ομάδα-Υποψήφια προς αποχώρηση η Ανθή Σαλαγκούδη

admin

Τάσος Θεοδωρόπουλος: Κατά τον δαίμονα εαυτού

admin

Πέτρος Ξεκούκης: «Αυτός ο ιός δημιούργησε ένα πολύ μεγάλο κακό: ανθρώπους ρουφιάνους»

admin

Χιλάρια και Άλεκ Μπάλντουιν: Το σκάνδαλο της «Ισπανίδας από τη Βοστώνη» τους στοίχισε πολύ!

admin

MasterChef: Βackstage φωτογραφίες από το γύρισμα του τρέιλερ

admin